pondělí 6. července 2015

Předodletový manuál vol.1- Co si vyřídit před odletem?

Takový odjezd na rok (ale pro některé i déle) není žádná sranda. Nejen to, že se musíte rozloučit s celým rodinným osazenstvem, kamarády, občas i přítelem, mazlíčky, atd. Věřím, že každý z nás se těší, až konečně pozná nová místa, přátelé, rodinu, zažije nové zážitky, ale aby to všechno i na druhé straně proběhlo bez problémů, je potřeba toho spoustu vyřídit a nachystat, a tak jsem se, ještě před mým odletem (a třeba i vašim), rozhodla, že sepíšu takový kratší (a možná i delší) předodletový manuál. I když mi stále chybí 41 dní o odletu. Tak čtěte a pokud vás napadnou nějaké další věci, pište :)

  • PLNÁ MOC
    Proč? Protože ze zahraničí nebudete lítat domů, abyste si vyřídili všechno, co je potřeba vyřídit osobně. Určitě počítejte, že třeba nové bankovní karty, věci na poště, ale třeba i jiné, další podstatné věci bez plné moci nikdo za vás nevyřidí.
    Komu? Nejspíš rodičům, u mě to bude mamka, ale pokud už žijete s přítelem, nebo máte nějakou jinou blízkou osobu, které důvěřujete, svěřte to jí.
    Jak na to? Plná moc musí být úředně ověřená

  • NÁVŠTĚVA DOKTORŮ
    Berete nějaké pravidelné léky? Tak vás tato myšlenka už určitě napadla :) já sama jsem se z dobré vůle , protože mám sebe opravdu ráda a svoje peníze taky (ač ty lékaře vážně nemusím) rozhodla, že ty nejnutnější oběhnu ještě před odletem.
    Obvoďačku jsem poprosila, jestli by mi neudělala ještě před odletem krevní testy, abych věděla, že jsem zdravá a nemám nic nedoléčeného, co by mě mohlo trápit hned od začátku. Poprosila, jestli by mi mohla předepsat léky, které předepsat může a mně se budou hodit. Určitě bych mrkla okem na nějaké ATB, ano, vím, že nejsme lékařky, ale už kolikrát se mi stalo, že mě něco chytlo, co jsem jen tak nerozléčila. Mé zkušenosti s dr. ze zahraničí jsou takové, že kolikrát mrknou jen z dálky a ATB předepíšou i tak, takže si tyhle návštěvy šetřím (a snad ani nevyužiju).
    Skočila si na gyndu, ano, předepsat antikoncepci. Mám  nejlepšího pana dr., který je naprosto na  1 (a myslím, že si na něj v US vzpomenu), se kterým vždycky ráda pokecám, škoda, že není i v USA, on je totiž milionový. Udělá mu tady malou reklamu a doporučím G-centrum v Olomouci, kde jsem se setkala zatím s nejlepší péči a stejně tak pana MuDr. Jiřího Nováka.
    A hlavní a nejpodstatnější lékař je pro mě momentálně ZUBAŘ. Ne, že by mě zuby až tak zlobily (ťukám na dřevo), ale chtěla jsem preventivně udělat pořádnou prohlídku, protože pojištění na zuby v USA nedělá skoro žádná pojišťovna a když, tak je to stejně neuvěřitelná pálka...Takže z jedné návštěvy jsou najednou naplánované 3. Při jedné jsem si nechala poupravit některé plomby, při druhé půjdu na vytrhnutí 8ky a při třetí už to bude snad vše ok :) a já budu moct bez problémů odjet do USA. Pan Mddr. Ladislav Hlavica je dr. na svém místě a i když zubaře nemusím, u něj tu návštěvu velmi ráda přetrpím :)
     Z mého výčtu dr. to už je asi všechno, ale určitě si i vy na některé vzpomenete :)

  • ZRUŠENÍ ÚČTŮ / PŘENASTAVENÍ PAUŠÁLU
    Teď je u mě velká otázka, jestli zrušit svůj český bankovní účet nebo si ho nechat (přejít) k někomu jinému. Zjistila jsem, že platím nesmyslné částky za své výběry a jiné podobné srandy (třeba i vedení účtu) a tak, vlastně díky tomu, že už si více jak 3 měsíce nemůžu spravovat své bankovní konto online jsem se rozhodla účet zrušit- přejdu tak k někomu novému nebo ho zruším úplně. Je fajn si zajít do banky a zjistit, zda je opravdu nutné platit tolik, kolik platíte a na rok v USA to nějakým způsobem vyřešit...
    Co se týče paušálu, české číslo v USA používat moc nebudu. A když jo, tak jen v počátku, kdy nebudu mít americké číslo. Stejně jako americký bankovní účet to bude jedna z věcí, bez které se v USA člověk neobejde. Je fajn se zajít poptat, jak ho zrušit, popř. jak neplatit tak šílené pálky, které v dnešní době za paušály jsou :)
  • ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
    Od agentury každý nějaké základní pojištění máme, což je fajn, je už jen na nás, jestli si ho rozšíříme nebo ne. Za mě je to fajn věc, protože tak máme jistotu, že pokud se něco stane, uhradí se nám většina/poměrná většina výdajů...jak říkám, rozhodnutí je jen na vás. 


Blížíme se takřka ke konci :) Dneska to není moc zábavné- vím :) Poslední týden před odletem jsou fajn udělat tyto dvě věci:

  • ODHLÁŠENÍ ZE ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
    Není to žádná věda, nebudou po vás potřebovat žádné dokumenty. Jen zajdete na pojišťovnu, oni si tam s váma něco sepíšou (ale jak slýchávám, je to všude jinak) a odejdete. Po absolvování programu je potřeba zajít zpět a doložit pojištění z celého roku, tak pozor! Abyste nemuseli doplácet zpětně. Já sama se plánuju odhlásit ve čtvrtek/ pátek před odletem. Podle toho, jak u nás na pojišťovně budou mít otevřeno.
  • MEZINÁRODNÍ ŘIDIČÁK
    Je to nutná věc, bez té si v USA ani neškrtnete.
    Kam je potřeba zajít? Vydají vám ho v místě vydání vašeho řidičského průkazu. Cena je poměrně přívětivá- 50- 100 Kč, vystaví ho na počkání a budou po vás chtít jednu vaši podobiznu. Stejně jako odhlášení z pojišťovny budu toto provádět až poslední týden před odletem. 
Možná, že jsem na některé dokumenty zapomněla- stát se může :) Ale doufám, že vám, jako i mně, to pomůže utřídit si, co je ještě potřeba :)
Budu ráda za vaše komentáře, nápady a připomínky.






Žádné komentáře:

Okomentovat